Wat je moet weten over racefietsen

Als je op zoek gaat naar een mooie gebruikte racefiets is het goed om te weten wat er nou precies belangrijk is om op te letten, en wat minder belangrijk is. Hieronder staan de belangrijkste zaken die goed zijn om te weten.

Wat maakt een racefiets een échte racefiets

Het hele idee van een racefiets is dat je er zo makkelijk mogelijk veel sneller op kunt rijden dan op een normale fiets. Dat kan zijn om er wedstrijden mee te rijden, of om ermee te toeren. Om een fiets de eigenschappen te geven die maken dat je er hard mee kunt rijden zijn er een aantal aspecten van belang:
• Stijfheid van de fiets
• Gewicht van de fiets
• Geometrie van de fiets

Stijfheid van de fiets
Om ervoor te zorgen dat de kracht die je levert zo veel mogelijk wordt omgezet in snelheid, is het belangrijk dat de geleverde kracht niet gaat zitten in vervorming van de fiets of de onderdelen ervan. De stijfheid van een fiets heeft op heel veel manieren invloed op de efficiëntie en het rijgedrag. Een vervorming op zich kost energie die dus niet meer gaat zitten in het maken van snelheid. Daarnaast zorgen vervormingen er ook voor dat de fiets gaat zwabberen, wat meer rolweerstand oplevert, de fiets niet direct reageert op aanzetten en stuurbewegingen. Al met al is een stijvere fiets sneller, lichtvoetiger en directer in al zijn bewegingen wat maakt dat hij precies doet wat jij wil! 

Gewicht van de fiets
Ook het gewicht speelt een belangrijke rol in het rijgedrag van een racefiets. In de basis geldt: hoe lichter de fiets bij gelijke stijfheid, hoe sneller hij reageert en hoe lichtvoetiger hij aanvoelt in al zijn bewegingen. Vaak hoor je zeggen: die ene kilo kan nooit veel uitmaken, dan val ik zelf wel een kilo af. Die vlieger gaat echter niet op. Vergelijk het maar eens met een doosje lucifers dat je zo snel mogelijk probeert heen en weer te schudden, of een pak suiker waarmee je datzelfde probeert. Bij het doosje lucifers gaat dat veel gemakkelijker. In zekere zin gebeurt datzelfde bij een racefiets. Vooral als je aanzet beweeg je de fiets heen en weer en slinger je als het ware de wielen op gang. Hoe lager het bewegende gewicht van een fiets, hoe makkelijker die bewegingen gaan. Je kunt je voorstellen dat met name het gewicht van de wielen dus een grote invloed heeft op hoe snel je ze op gang kunt trappen. Het is daarom altijd de moeite waard om je fiets te upgraden met een mooie set lichte wielen, dat verschil ga je zéker voelen.

Geometrie van de fiets
Ook de geometrie van de fiets bepaalt voor een groot gedeelte de rijeigenschappen van de fiets. Grofweg zijn er twee verschillende soorten geometrieën bij racefietsen: de performance/race geometrie en de endurance geometrie. Fietsen met een de performance/race geometrie zijn zeer direct aansprekend, hebben een direct stuurgedrag en zijn in al hun bewegingen wat agressiever. De zithouding is op dit soort fietsen geeft een optimale krachtoverbrenging. Deze fietsen zijn ontworpen om snel en lichtvoetig te zijn.

Endurance racefietsen zijn ontworpen voor toerrijders. Dit zithouding is wat rechter op en meer gericht op comfort dan op maximale snelheid, directheid en lichtvoetigheid. Daardoor rijden ze stabiel rechtuit, maar zijn ze wat minder responsief in een sprintje.

Wat voor soort fiets bij je past is zeer persoonlijk. Zelfs bij mensen met precies eenzelfde lichaamsbouw heeft de één liever een relatief hoog zadel en een minder lange zit, terwijl de ander juist graag iets lager zit en een laag stuur fijn vindt. Joost voorziet je graag van een deskundig advies om voor jou de perfecte racefiets te kiezen. Je kunt ook op verschillende modellen proefrijden zodat je de verschillen goed kunt voelen.

Schijfremmen

Veel moderne racefietsen hebben schijfremmen. Maar wat doen schijfremmen voor de fiets en is het belangrijk om een fiets met schijfremmen te hebben?

De voordelen van schijfremmen zitten hem zoals al valt te verwachten voornamelijk in het remmen. Ze zijn wat preciezer doseerbaar, hebben een wat grotere maximale remkracht en de velg van het wiel wordt niet warm bij langdurig remmen in afdalingen. Dat zijn op zich mooie voordelen.

Voor rijeigenschappen als directheid bij aanzetten, direct stuurgedrag, lichtvoetigheid en algemeen lekker racefietsgevoel doen ze eigenlijk helemaal niets, terwijl dat de eigenschappen zijn die je continue voelt als je aan het fietsen bent. Daarbij zijn schijfremmen 500 tot 750 gram zwaarder dan velgremmen.

Omdat ze nog relatief nieuw zijn, zitten ze voornamelijk op zeer recente fietsen die ook als ze gebruikt zijn nog relatief duur zijn. Voor het geld van een fiets met schijfremmen kan je ook een fiets met velgremmen kopen die iets ouder is, maar een veel hogere nieuwwaarde heeft en uit een veel hoger segment komt.

Het advies van Joost Racefietsen is om eerder te investeren in de rijeigenschappen van een fiets, dan in de remeigenschappen. Tijdens het fietsen heb je daar veel meer plezier van. Als je een ruim budget hebt dan komen natuurlijk ook fietsen met schijfremmen in zicht, maar dus wel in die volgorde.

Prijs van een racefiets

Er zijn zeer veel verschillende soorten racefietsen; van instapmodellen met een nieuwprijs van enkele honderden euro’s tot wedstrijdracefietsen van wel tienduizend euro of meer. Wat maakt nou dat de ene fiets een paar honderd euro kost en de andere meer dan tienduizend? Het ontwerp en de materialisering van alle onderdelen van een racefiets bepalen de uiteindelijke nieuwprijs van de racefiets. Daarbij geldt de basisregel hoe lichter en stijver, hoe beter, hoe meer ontwerp en engineering, hoe duurder het basismateriaal, hoe arbeidsintensiever om te maken en uiteindelijk hoe duurder het eindproduct. Maar dit betaalt zich ook uit in een extreem lichtvoetig, snel, giftig en direct rijgedrag. Dat maakt dat je voelt van wauw, dit fietst echt fantastisch!

Joost Racefietsen raadt altijd aan om een racefiets met een zo hoog mogelijke oorspronkelijke nieuwprijs te kopen, passend binnen je budget. Dat is de eenvoudigste manier om heel snel iets te kunnen zeggen over het rijgedrag van een fiets. Een fiets die 5 jaar geleden 5.000 tot 8.000 euro nieuw heeft gekost is met zekerheid een lichte en stijve fiets, met een hoogwaardige afmontage en een set mooie lichte wielen. Zo’n fiets is qua rijgedrag te vergelijken met een huidige fiets uit die prijsklasse. De grootste verschillen zullen zitten in de looks en het wel of niet hebben van schijfremmen. Dit soort fietsen worden bij Joost Racefietsen aangeboden voor prijzen van rond de 1.500 tot 2.500 euro.

Als je dit soort racefietsen vergelijkt met een nieuwe racefiets van 1.500 tot 2.500 euro, dan hebben ze een totaal ander rijgedrag. Ze rijden veel lichter, versnellen makkelijker, je wordt er minder snel moe op bij dezelfde snelheid en je krijgt een grijns op je gezicht van hoe lekker hij rijdt!